علمی

زولپیدوم چیست؟

این دارو هم با نام امبین و هم زولپیدوم معروف است و برای درمان اختلالات خواب و جلوگیری از بیدار شدن در نیمه شب تجویز می‌شود. دو نوع از این قرص وجود دارد:

انتشار سریع که معمولا به افرادی که نمی‌توانند بخوابند تجویز می‌شود، و سریع بعد از مصرف خواص دارو در بدن آزاد می‌شود.

انتشار طولانی که برای افراد از خواب بیدار می‌شوند و مشکل خواب عمیق دارند تجویز می شود، مکانیسم عمل قرص انتشار طولانی به شکلی است که خواص دارو در فاصله‌های مشخص در بدن فرد آزاد می‌شود.

زولپیدم به صورت کوتاه مدت و در چند هفته استفاده می‌شود. نیمه عمر این دارو بین 2 یا 3 ساعت است و معمولا اثر آن ظرف مدت 15 یا 20 دقیقه شروع می‌شود. زولپیدم خواب‌آور است و دارای ویژگی‌های ضد تشنج و آرامبخشی است. ترکیبات استفاده شده در داروی امبین می‌تواند برای مصرف کننده عوارض منفی داشته باشد.

متخصصین درمان اعتیادکلینیک مرکزی رشت ، بارها با بیمارانی مواجه شدند که تصور می‌کردند این دارو هیچ خطری ندارد و می‌توانند آزادانه از آن استفاده کنند ولی بعد از مدتی متوجه عوارض شدید آن شدند.

 موراد مصرف زولپیدم:
زولپیدم معمولا در مواردی توصیه می‌شود که فرد نصف شب و یا در میانه خواب، بیدار ‌می‌شود و نمی‌تواند بخوابد (در دوزهای کم) در بعضی موارد برای آرام کردن افراد در مدت کوتاه قبل از عمل جراحی نیز استفاده می‌شود.

زولپیدوم چقدر در بدن ماندگار است؟

این قرص خیلی سریع اثر می‌گذارد، نیمه این دارو به طور میانگین یک ساعت و نیم است ولی تأثیر دارو تا هشت ساعت نیز ممکن است ادامه داشته باشد.
در بسیاری از افراد اثر این دارو پس از چهارده ساعت از بدن فرد خارج می‌شود ولی می‌تواند برای مدت طولانی در بدن فرد قابل‌ تشخیص باشد.

خطرات مصرف زولپیدم:

این دارو تاثیر آنی دارد، فرد می‌تواند بعد از 15 تا 30 دقیقه بعد از مصرف تاثیر دارو را احساس کند.
مصرف کننده می‌تواند در معرض خطر بروز واکنش آلرژیک این دارو قرار بگیرد حتی اگر در گذشته بدون هیچ مشکلی این دارو را مصرف کرده باشد.

عوارض زولپیدم، هم جسمانی و هم روانی می باشد که در ادامه به بررسی و معرفی برخی از این عوارض می پردازیم.

مصرف خارج از دستور پزشک زولپیدوم میتواند عوارض جبران ناپذیری بر روی سلامت مصرف کننده داشته باشد اما عمده ترین و خطرناک ترین عوارض مصرف زولپیدوم بر سلامت مادران باردار است، چرا که استفاده خارج از رویه این دارو در زمان بارداری نه تنها بر سلامت مادر بلکه بر سلامت جنین نیز تاثیر گذار است و در موارد بسیاری باعث سقط جنین خواهد شد.

 عوارض آلرژیک شامل:

کوتاه شدن تنفس‌ها

انسداد مجاری تنفسی

حالت تهوع

استفراغ شدید

دیگر عوارض جانبی فوری بعد از مصرف داروی زولپیدوم عبارت‌اند از:

گیجی

هذیان

پرخاشگری

شلخته واری

خواب بیش‌ازحد

از دست دادن تعادل

حالت تهوع و استفراغ

از دست دادن هوشیاری

 

آیا زولپیدم اعتیادآور است؟

مصرف نادرست و خودسرانه این دارو می‌تواند موجب سوءمصرف و اعتیاد شود، حتی اگر یک عدد قرص بیشتر از میزان تجویزی استفاده کنید، گاهی افراد بعد از مدتی بدن شان به دوز تجویزی دکتر مقاومت نشان می‌دهد و برای اینکه بخوابند خودسرانه دوز مصرف را بالا می‌برند، در این شرایط فرد برای خواب به این دارو وابسته می‌شود و حتی بدون اطلاع پزشک میزان مصرف قرص را افزایش می‌دهد.
این قرص را باید قبل از خواب مصرف کرد و خیلی زود به رخت خواب رفت، اما برخی افراد این دارو را حتی چند ساعت قبل از بخواب رفتن مصرف می‌کنند که مسئله باعث می‌شود شخص احساس سرخوشی کند و همچنین باعث از بین رفتن رفتار ناامنی و کم رویی در مصرف کننده می‌شود.

نشانه های اعتیاد به زولپیدوم:

تمایل شدید به مصرف دارو

نخوابیدن بعد از مصرف قرص برای لذت بردن از اثرات دارو

افسردگی و تحریک پذیری بعد مدتی از مصرف

تغییر روش مصرف

بیاد نیاوردن مکالماتی که قبلا داشته

مصرف با دوز بالاتر از دستور پزشک

مصرف کننده در ساعتی غیر از ساعت خواب خود از زولپیدوم استفاده می‌کند

گرفتن دارو از دیگران

مصرف کننده برای بدست آوردن داروی بیشتر به چند پزشک مختلف مراجعه می‌کند

دروغ گفتن در مورد علائم بیماری برای به دست آوردن داروی بیشتر

ترکیب با دیگر داروها و یا الکل برای تجربه دوباره و یا بالا بردن حس نشئگی

اجتناب از موقعیت‌هایی که فرد نمی‌تواند دارو را مصرف کند

عدم توانایی برای انجام مسئولیت‌ها به دلیل مصرف زولپیدوم

تنهایی و انزوا از دوستان و خانواده

 

آیا زولپیدوم باعث اوردوز می‌شود؟

هر دارویی را اگر خارج از میزان تجویزی پزشک مصرف کنید امکان اوردوز دارد، دوز مناسب هر دارو به عوامل زیر بستگی دارد:

نیاز پزشکی
سن
جنسیت
سلامت فعلی
سوابق شخصی بیمار

مصرف خارج از دستور پزشک و همراه با علائم سوء مصرف که به آن اشاره کردیم از نشانه سوء مصرف هستند که خطر جدی برای سلامت به شمار می‌آید و حتی احتمال اوردوز را بیشتر می‌کند.

اوردوز زولپیدوم باعث:

خواب آلودگی شدید
از دست دادن هماهنگی حرکت
بیهوشی
وقفه تنفسی
مرگ

اگر این دارو با دیگر داروها و یا الکل ترکیب شود خطرات کشنده اوردوز خیلی بیشتر می‌شود.
بهترین راه جلوگیری از اوردوز این دارو مصرف طبق دستور پزشک است، و اگر دچار سوء مصرف شده‌اید هرچه سریع‌تر به فکر درمان خود باشید.

نشانه های سوء مصرف زولپیدوم:

وابستگی به مصرف زولیپدوم و اعتیاد به آن نشانه های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی برخی از نشانه ها خواهیم پرداخت:

ضعف و خواب آلودگی شدید
از دست دادن هماهنگی بدن و لرزش های پیاپی و شدید
احساس خستگی و کسالت شدید
کاهش ضربان قلب و کندی تنفس
توهم و از دست دادن حافظه کوتاه مدت

مواردی که به آن اشاره کردیم تنها بخشی از عوارض مصرف زولپیدوم هستند و بررسی این موضوع باید تحت نظر متخصصین انجام گیرد.

همچنین ترک زولپیدوم، نیز باید تحت نطر متخصصین روانپزشکی و روانشناسی انجام بگیرد تا سلامت بیمار حفظ شود.

 

ترک اعتیاد به زولپیدوم:

ترک ناگهانی زولپیدوم می‌تواند عوارض و عواقب ناخوشایندی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. پیشنهاد متخصصین ترک زولپیدوم کاهش تدریجی دوز مصرفی در مدت زمان طولانی است.مهم‌ترین این روش کمتر شدن علائم خماری در فرد است. یکی از بهترین مکان‌ها برای ترک زولپیدم کلینیک بستری مرکزی رشت است زیرا مصرف کننده دیگر به دارو دسترسی ندارد و تحت نظر پزشک و مراقبت شبانه روزی پرستار است. روش درمان برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد که بهتر است قبل از شروع درمان با پزشک مشورت کرد.

درمان سم زدایی نیز یکی از روش‌های درمان اعتیاد به زولپیدم و پیشگیری از بازگشت به مصرف مجدد آن است. فرایند درمان اعتیاد به زولپیدم گاه تا چندین هفته یا چندین ماه امکان دارد طول بکشد. مراکز درمان اعتیاد در کنار سم زدایی از درمان‌های مکمل مانند درمان شناختی رفتاری و برنامه تغذیه مناسب استفاده می کنند. برخی مراکز ترک اعتیاد برای کنترل علائم فیزیکی و فیزیولوژیکی از روش دارو درمانی نیز استفاده می‌کنند، وابستگی عاطفی به این دارو درمان را پیچیده‌تر می‌کند، برای درمان اعتیاد موفق به نکات زیر توجه کنید:

 

پیدا کردن بهترین کلینیک ترک اعتیاد:

یک مرکز درمانی مناسب باید بتواند به خواسته‌های درمان جویان رسیدگی کند، هرچقدر فکر و ذهن افراد احساس راحتی کند دوره درمان موفق‌تر خواهد بود.

 

مشارکت بیمار در درمان:
فرد بیمار شاید احساسات و افکار مختلفی نسبت به اعتیاد داشته باشد که برخی از آن افکار و احساسات می‌تواند مانع جدی در مسیر درمان باشد، اگر فرد تصمیم به ترک گرفته باید در مراحل بهبودی شرکت کرده و مهارت‌های زندگی را کسب کند.

مراقبت‌های بعد از ترک:
ترک جسمانی اعتیاد یکی از راحت‌ترین بخش‌های درمان است، زمانی که فرد به زندگی خود باز می‌گردد چالش اصلی شروع می‌شود، افرادی که شبکه اجتماعی و حمایتی قوی در اطراف خود دارند بسیار موفق‌ترند. فرد باید سعی کند تا به اجتماعات حمایتی ملحق شود.

نترسیدن از درخواست کمک:
افرادی که در معرض خطر بازگشت اعتیاد هستند و یا از بازگشت به جامعه واهمه دارند باید بتوانند بدون واهمه از خود در خواست کمک کنند. مصرف کننده باید بداند که هر شخصی امکان دارد در مراحلی از زندگی نیاز به کمک داشته باشد، افرادی که در تکاپوی ترک هستند باید از شبکه اجتماعی اطراف خود درخواست کمک کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *